Tisíc let míru

Je vůbec možné v této genderově idylické době napsat o ženě, že je hubatá, odmlouvačná, a takto dokonce patří k archetypům evropského narativního a divadelního umění?

Je. A dokonce tak jednu z hlavních hrdinek hry Zkrocení zlé ženy popisuje profesor Hilský, který tu hru přeložil a stejně jako celé dílo tohoto anglického dramatika ji propaguje.

A o Kateřině se vůbec nemluví hezky ani ve hře samotné.

Hortensio říká: Před touhle fúrií mne, pane, chraň!

A Gremio dodává: To není ženská, ale lítá saň!

Jenomže, můžeme se v dnešní době! chovat k ženě (k ženě!) tak, že ji budeme týrat a mučit, jak se rozhodne její nápadník, pijan a dobrodruh Petruchio?

Říká:

Můj dravec musí přece trpět hlady.

Jinak by nešel na moje návnady –

nedám jí najíst, dokud nezkrotne.

A ještě jiný recept na to mám:

budu svou Káču pěkně mořit bděním

jak jestřába či vzpurné, líté káně,

až naučí se respektovat pána.

(Zblblý) člověk jedenadvacátého století se musí ptát, jestli je možné takto hovořit o lidských bytostech, které si přece zaslouží, aby se k nim jiné lidské bytosti chovaly důstojně, mile a laskavě!

Kde jsou lidskoprávní organizace, když jich je nejvíc potřeba?

Naštěstí (zatím) jinde řeší milión dalších trablů minulosti, vyřizují si to s našimi předky a – když to nejde jinak – věšejí na nejbližší kandelábr alespoň jejich sochy.

Je to dobře, protože Zkrocení zlé ženy je i po více než čtyřech stech letech pořád nesmírně zábavná divadelní hra, ve které můžeme nahlédnout nejenom svět takový, jaký pořád je, ale i to, jací jsme my sami.

Když se to udělá dobře, může to fungovat i beze slov, třeba jako balet.

V nejnovější inscenaci libereckého Divadla F. X. Šaldy je Kateřinou Nuria Cazorla García. Je radost tuhle vzpurnou megeru sledovat a je jisté, že se do ní zamilujete hned, když se objeví na jevišti. Což je hned v první vteřině představení.

Michal Kováč jako Petruchio ji i tady trápí, jak mu to William předepsal, jenomže celý ten spor a boj jsou tu proto, aby milenci dosáhli míru a lásky. Tisíc let míru.

Pěkně to Marika Mikanová zrežírovala.

(psáno pro reflex)

Tags

Podobné články

Mrkněte taky na

Close
Close